الکتروموتور
نوشته شده توسط : امیر قناعتی

الکتروموتور

الکتروموتور دستگاه الکترو مکانیکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. به عبارت دیگر ، دستگاههایی که نیروی چرخشی تولید می کنند به عنوان موتور شناخته می شوند. اصل کار موتور الکتریکی عمدتا به تعامل میدان مغناطیسی و الکتریکی بستگی دارد.الکتروموتور عمدتا به دو نوع طبقه بندی می شود. آنها موتور AC و موتور DC هستند. موتور AC جریان متناوب را به عنوان ورودی می گیرد ، در حالی که موتور DC جریان مستقیم را می گیرد.

انواع موتور الکتریکی

موتور متناوب جریان متناوب را به توان مکانیکی تبدیل می کند. این به سه نوع طبقه بندی می شود که عبارتند از:موتور القایی، موتور همزمان ، موتور خطی

توضیحات جزئیات موتور در زیر بیان شده است.

موتور القایی

به ماشینی که هرگز با سرعت همزمان کار نمی کند موتور القایی یا ناهمزمان گفته می شود. این موتور از پدیده القای الکترومغناطیسی برای تبدیل نیروی الکتریکی به توان مکانیکی استفاده می کند. با توجه به ساخت روتور ، دو نوع موتور القایی وجود دارد. یعنی موتور القایی قفس سنجابی و موتور القایی زخم فاز. روتور قفس سنجابی - موتوری که از روتور نوع قفس سنجابی تشکیل شده است به عنوان موتور القایی قفس سنجابی شناخته می شود.

روتور قفس سنجاب صدای زمزمه و قفل مغناطیسی روتور را کاهش می دهد. روتور زخمی فاز - این روتور با نام روتور حلقه لغزش نیز شناخته می شود و موتور با استفاده از این نوع روتور به روتور زخم فاز معروف است. توسط مراحل ، موتور القایی به دو نوع طبقه بندی می شود. آنها موتور القایی تک فاز و موتور القایی سه فاز هستند.

موتور القایی تک فاز - دستگاهی که با استفاده از یک پدیده القای الکترومغناطیسی ، برق الکتریکی AC 1 فاز را به توان مکانیکی تبدیل می کند ، به عنوان موتور القایی تک فاز شناخته می شود. موتور القایی سه فاز - موتوری که برق الکتریکی 3 فاز AC را به توان مکانیکی تبدیل می کند ، چنین نوع موتوری به عنوان موتور القایی سه فاز شناخته می شود.

موتور خطی

موتوری که به جای نیروی چرخشی نیروی خطی تولید می کند ، به عنوان موتور خطی شناخته می شود. این موتور دارای روتور و استاتور باز نشده است. از این نوع موتورها در درهای کشویی و محرک ها استفاده می شود.

موتور سنکرون

دستگاهی که جریان متناوب را در فرکانس مورد نظر به توان مکانیکی تبدیل می کند به موتور همزمان معروف است. در موتور سنکرون ، سرعت موتور با فرکانس جریان تغذیه هماهنگ می شود. سرعت همزمان با توجه به چرخش میدان مغناطیسی اندازه گیری می شود و این به فرکانس و قطب های موتور بستگی دارد. موتور سنکرون به دو نوع طبقه بندی می شوند که عبارتند از اکراه و موتور هیسترزیس. Reluctance Motor - موتوري كه فرآيند راه اندازي آن شبيه موتور القايي است و مانند موتور سنكرون كار مي كند به موتور رلكتانس معروف است. Hysteresis Motor - موتور هیسترزیس نوعی موتور سنکرون است که دارای شکاف هوای یکنواخت است و هیچ سیستم تحریک DC ندارد. گشتاور موجود در موتور توسط hysteresis و جریان گردابی موتور تولید می شود.





:: برچسب‌ها: الکتروموتور ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: